JeanineinSriLanka.reismee.nl

De eerste daagjes in Colombo

Deze blog heeft wat voeten in de aarde, ik was bijna klaar met schrijven… een klik op een knop en weg was het. Dus dan maar opnieuw, alleen dan iets verkort!

Ge-wel-dig!!

Dat is het juiste woord om te beschrijven hoe het is om in Sri Lanka te zijn.

In de achterliggende dagen zijn we op school geweest, wat een mega verschillen. Ik ben toch wel blij dat het bij ons goed georganiseerd is, ook in de kleuterklassen. Kinderen hebben vaak niks te doen. Er zijn voor 16 kinderen 4 juffen aanwezig. Eén echte juf, die voor de klas staat, 1 juf voor een jongen met down en een jongen met een verstandelijke beperking, 1 juf voor een meisje met autisme en een assistent voor het maken van Kerst dingen. Er zijn heel veel zaken die je als Hollander ziet, sommige dingen gaan zo ontzettend anders! Maar ik mag al gelijk dingen doen in de klas. Een liedje in het Nederlands aanleren, van 1 tot 10 tellen in het Nederlands en iedereen doet mee. Soms praten de jufs met elkaar, terwijl de kinderen toe kijken. Het is iets aparts, maar we genieten enorm. Je kan nu ook een beetje laten zien wat je in huis hebt. Ik bedoel: als je gaat tellen, laat de kinderen dan tellen met blokken of gebruik de nummers van de kalender. Ik heb een heerlijk gesprek met de speciale juf voor het autistische meisje. Ze geeft me ontzettend veel input voor mijn onderzoek, hoewel ze Boedhist is, doet ze wel met alles mee in het christelijke onderwijs.

Er worden veel dingen gedaan aan Kerst, een Kerstboom met voetstappen van de kinderen erop, een sneeuwpop (die niemand ooit heeft gezien) een soort engeltje. Drukke voorbereidingen! Zingen wordt ook echt veel gedaan, er komen andere kinderen in ons lokaaltje om te zingen, want onze juf kan leuk piano spelen!

Het gaat er anders aan toe, maar het is niet altijd allemaal verkeerd! Het is een uitdaging om hier te werken, zeker ook volgende week als ik wat meer hoop te gaan doen in deze klas!

Wat ik heel mooi vond was dat de kinderen allemaal hun lunch box mee hebben, hun kleedje op tafel leggen tegen het morsen en vervolgens staande bidden: “Thank you Jesus, Thank you Jesus, for our food, for our food and the many blessings, and the many blessings. A-men, A-men.” De wijs van mel-ek drinken, slokslokslok)

Hieronder gewoon wat feitjes over de afgelopen dagen:

Wist je/ u dat….

- Een Tuktuk heel erg op je zenuwen kan werken? Twee Hollandse meiden, dwars door het verkeer, die steeds hard proberen te remmen, soms hoge gilletjes geven en vaak vooral heel hard lachen?

- Joke en ik heerlijk aan de kust hebben gezeten en we mooie foto’s wilden maken van palmbomen, maar dat deze alleen maar dode bladeren hadden?

- Dat we de beste gesprekken hebben en steeds meer te weten komen?

- Joke en ik bij de Mac hebben gegeten….? Slechte zaak eigenlijk…

- Kavitha, onze lieve contactpersoon, een geweldig mens is! Super leuk om mee te kletsen en ze is echt zo hartelijk dat ze van alles en nog wat wil regelen?

- Het Engels soms nog best wel eens voor spraakverwarringen zorgt? “Ik weet de weg hoor” en vervolgens glad de verkeerde kant op gaat.

- Jokes Engels steeds beter wordt?

- Kereltjes van het Logos, heel hard komen aanrennen als we een selfie maken?

- De kinderen zwemles krijgen? Ze worden naar een zwembad gereden met een bus, door hele nauwe straatjes.

- Er dus verschillende gelovigen op de school zitten, maar dat het merendeel Christelijk is?

- Dat we ‘Moordenaartje’ hebben gespeeld met 11 -13 jarigen?

- Dat er een hindoeïstisch jongetje heeft gezegd liever Christen te willen zijn?

- Dat de juf me ook lekker aan het werk zet, onvoorbereid. Maar vervolgens zijn ze zo ontzettend leuk bezig!

- Er met open mond geluisterd wordt naar een Bijbelverhaal over de verloren zoon?

- Skype het op een of andere manier niet doet? En dat we dan maar korte videootjes sturen, waarin vooral veel gelachen wordt?

- We ons helemaal thuis voelen hier in dit land en op deze school!

- Dat de was niet hetzelfde ruikt als thuis? En dat de was óveral hangt?

- Dat als je met je nagels over je benen heen krabt (vanwege de muggenbulten) heel je nagels zwart worden van het vuil?

- Dat ik nog véél meer heb om te schrijven, maar dat ik dat jullie niet allemaal aan zal doen!

Ik heb een vraagje, zouden jullie deze school willen meenemen in het gebed? Wij allen hebben Deze Onderwijzer nodig!

Enne.. bedankt voor alle reacties! Ik vind dat super leuk om te lezen, dus laat gerust weer een berichtje achter! Binnenkort hoop ik weer wat te schrijven, want zaterdag – zondag – maandag (een feestdag vanwege volle maan) zijn we vrij! En kijk ook eventjes bij de fotootjes, die zijn misschien ook wel leuk ;)

Een lieve, plakkerige groet,

Jeanine (en Joke natuurlijk!)

Reacties

Reacties

Sigrid

Ik geniet van je verhalen en foto's!

G.h.j.roestenburg@kliksafe.nl

Wat mooi!
Naast al het verbazingwekkende toch ook genieten.
Pa

johdenbok@kliksafe.nl

wat mooi......die zwarte toetjes tussen jullie gezichten!
Je moet daar wel genieten zeg! We zien al weer uit naar je volgende verhaal en foto,s!
groetjes tante an en de rest

Leanne

Ik vind het zo leuk om te lezen! Ben ik er toch nog een soortje bij ;)
Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
Ik blijf lekker meelezen en genieten van je verhalen!

Groetjes!

Agnes

Heerlijk Jeanine om te lezen. Wat lijkt mij dat een geweldige ervaring om zo n klas les te geven! B

Leonie

Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt!!!
Ik kijk uit naar je volgende blog!!!
Liefssss.

Jolinde

Heel erg leuk om je verhalen te lezen.. Veel dingen zijn herkenbaar;) Geniet ervan!

Liefs Jolinde

Fam W Verbaas

Wat schrijf je heerlijk Jeanine, we 'zien' het allemaal voor ons. Sterkte daar en God bless you. Een hartelijke groet uit een koud, grijs en somber Holland.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!