JeanineinSriLanka.reismee.nl

Schooldagen vliegen!

Op het moment van schrijven, zit ik aan een zwembad, waar de kinderen leskrijgen, de vliegen vliegen om ons heen, de zon omringt ons en het gezellige gebabbel van de juffen langs de kant wordt gewaardeerd.

Wat een belevenissen weer. Het onderwijs zit hier anders in elkaar, maar het is zo gaaf om te zien! Vorige week heb ik al een aantal lessen gegeven, bij de kleuters, maar nu word ik uit de kleuterklas gehaald om eens een kijkje te nemen bij grade 1, oftewel groep 3. Een hoop verschillen zijn merkbaar, deze kinderen werken de hele ochtend, met een kleine pauze tussendoor. Ze krijgen een andere juf voor godsdienstig onderwijs, ze hebben een juf voor rekenen, voor computerles enzovoorts.

De juf van godsdienst hoeft maar binnen te komen en iedereen gaat staan en met een grote glimlach wordt er gezegd: “Goodmorning Teacher Myra.” Deze juf schijnt leuk te zijn, dat zie je aan de houding van de kinderen. Ze doen erg hun best, zeker als het gaat om het spel. Een soort van Kwistet, met Bijbelse vragen over verhalen die ze hebben gehoord. Iedereen krijgt een sticker. “Good morning children!”

Een volgende juf komt, weer staan ze allemaal op en groeten ze de leerkracht. Rekenen, de juf schrijft een paar sommen op het bord, de kinderen schrijven ze over en vervolgens maken ze de sommen. Iedereen is diep aan het nadenken, zo af en toe wordt er eentje geholpen. Als ze klaar zijn, laten ze hun schriftje controleren. Ook het meisje met syndroom van Down doet goed mee, ze kan volgens haar juf ook echt goed meekomen.

Er volgen nog wat lessen, zoals “science”, het gaat over licht dit keer. De juf pakt een kaarsje, een cd om te reflecteren enzovoorts. Ze haalt dus van alles uit de kast en iedereen doet heel goed mee.

De meeste kinderen hebben toetsen, want het is het einde van het schooljaar. Daarom blijven we deze weken nog even bij de kleuters en bij groep 3. We zien zoveel verschillen tussen deze twee klassen. Maar het is heerlijk om te proberen het goede voorbeeld te laten zijn. Ook kleuters kunnen werken!

Even een klein voorbeeldje wat ik heb gedaan in de klas. Vooraf had ik een kerstboom getekend, met daarop wat lijnen. Toen ik kleuter was, moest ik dit ook doen. U’tjes maken, E’tjes maken om grip te krijgen met schrijven. Dit laat ik de kinderen ook doen. Ze doen zo goed hun best! Ook de juffen vonden het een leuk idee.

Nog een paar dingetjes…

- Het is bijna Kerst, althans, voor de kinderen. Op 6 december hebben ze een soort kerstviering en dan hebben ze vakantie. Kerst wordt uitbundig gevierd met liedjes zingen, maar ook met versieringen. De hele kleuterklas hangt vol met versieringen, zie de foto’s!

- Ik werd door een juf gewezen op mijn kleding. Ik heb een jurkje aan, wat net iets te kort is. Ik voel me gelijk niet meer zo veilig, om zo over straat te gaan. Gelukkig heb ik een heleboel rokken die op mijn knie komen. De juf zei het niet vervelend, juist niet. Ze zei dat ze hetzelfde probleem had gehad, toen ze weer terugkwam in Sri Lanka. Ze vond het voor mij vervelend als andere juffen daar opmerkingen over zouden maken. Dan nemen we dat gewoon aan en kleden we ons met langere rokken!

- Een meester komt op een dag naar mij toe, “Hé, wat is “Goodmorning” in het Nederlands?” Ik zeg dat het goedemorgen is, waarop deze meester zegt: “Oh, dat lijkt op Duits!” De andere dag gaan we lopend naar school, we weten ondertussen eindelijk de weg (!), wordt er opeens luid: “Goedemorgen” geroepen, de meester komt met een big smile langsfietsen.

- We hebben een bakker gevonden, super lekker! Ook de baas van het gasthuis komt zo af en toe even lekkere dingetjes brengen!

- Na ongeveer een week lang koud douchen, hebben we eindelijk ondervonden dat we ook gewoon warm water kunnen krijgen, maar je moet de kraan dan gewoon op de koude stand zetten. Logisch!

- Joke heeft een dagje vrijgenomen van school en is in haar eentje naar het strand geweest. Ze heeft alles doorstaan, de TukTuk, het wisselen van geld, de man die vroeg of ze met hem wilde zwemmen, de taal. Ook zij geniet J

- Leuke berichten uit Nederland, via video’s (speciaal die van een goede vriendin J), via de mail (waarin heel veel herkenning staat, maar ook de heerlijke app contacten met iedereen in Nederland. Wat ben ik daar blij mee!

- Joke gaat bijna weer terug, we gaan nog even volop genieten van de gezelligheid.

De dagen vliegen dus, soms gebeuren er dingen die niet zo leuk zijn, toch moeten we blij zijn dat we het zo goed hebben. Joke kan met een gerust hart naar huis, om te vertellen dat alles goed gaat en om te laten zien dat ik goed terecht ben gekomen. Maar we hadden dit nooit kunnen doen zonder de Heere, daarom zijn we Hem dankbaar voor alles wat Hij ons heeft gegeven. Met elkaar hebben we het over allerlei gesprekken, maar ook over het geloof. Dankbaar dat we het zo goed met elkaar kunnen vinden!

Maandag wordt natuurlijk wat lastiger, van Joke afscheid nemen. Maar ook dat moeten we maar gewoon uit handen geven. Ook wordt Gert Jan thuis geopereerd, ik hoop en bid of de Heere hem wil sparen en bewaren, ook voor degenen die thuis blijven!

Tot ziens allemaal, stuur gerust een berichtje of een reactie of iets dergelijks want daar hou ik van!

Veel liefs,

Jeanine

Reacties

Reacties

Elsbeth de Vos

Haa Jeanine,
Wat leuk om dit allemaal te lezen!!
Veel suc6 en plezier verder ondanks dat je vaak aan het thuisfront zal denken.
Het is vast heel mooi om dit mee te mogen maken..
Het gaat je goed he!!
(Joke; een goede en veilige reis terug!)
Groetjes vanuit zeeland ;)
Han, Elsbeth en Joris

Elise

Heerijk om dit weer te lezen meiden! Geniet nog even samen! Morgenavond op Nico's verjaardag denken we jullie erbij! Joke, goede reis terug!
Liefs! LE

Marian

Ik vind het leuk om te lezen hoe je het daar maakt......goed dus. Fijn dat het zo loopt en ik hoop dat de resterende tijd ook zo'n mooie ervaring zal zijn.

tante an en de rest van de bokken

ha Nien,we hebben genoten van jou en de olifant! ge durft nogal zeg!Brrrr..........Gelukkig gaat t nog allemaal goed daar!Ik zou wel eens even om t hoekje willen kijken in de klas.
Wat een heerlijke donkere snuitjes! Om te zoenen! Maar jij krijgt van ons ook een dikke zoen,want we zijn best trots op onze nicht!!!!!We zien al weer uit naar je vlg verhaal!Sterkte in alles,en we denken aan je! Veel liefs!!

G.H.J.Roestenburg

Hallo Jeanine
leuke foto's goede verhalen.ik lees voor aan oma.kijken een beetje met je mee.groeten van ons.

Marinda

Heeej Jeanien, wat leuk al die dingen die je meemaakt daar. Je bent vast een opvallende verschijning met blond haar :) Haha je blogs zijn superleuk, we lezen ze allemaal thuis. Groetjes van iedereen hier :)), liefss

Anja van de spinazieschotel

he hoi hallo!
het is echt meegenieten zo leuk schrijf je ! en van de foto's geniet ik ook.
Ik blijf je volgen en opdragen

Ome Arie en Tante Sarien

Wij hebben vanavond al je verhalen gelezen.
Zoals we lezen, heb je het heel fijn in Sri Lanka.
We wensen je nog een goede tijd daar. En als je maandag alleen bent, denk dan maar aan de preek over Jesaja, welke je hoorde. En dat dat voor de komende tijd ter bemoediging mag zijn.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!