JeanineinSriLanka.reismee.nl

Dág dág!

Een gekke kriebel heb ik, zo’n kriebel die ik ook al had toen ik wegging uit Nederland. Weer afscheid nemen, nu van een ontzettend gezellige meid! Wat heb ik genoten van de aanwezigheid van Joke! Ik was blij dat ze de eerste twee weken met mij was, om alles een beetje te ontdekken. Ze kan met een gerust hart naar huis. Ik weet ook niet precies waarom ik nu zo’n kriebel heb, want ik heb het echt naar mijn zin. Het is gewoon het feit dat je weer “Tot ziens” moet zeggen.

En nu loop ik naar school in mijn eentje, ik weet dat Joke nog even naar het strand gaat, maar als ik thuis kom van school, dan wordt het gedag zeggen. Oef… Een gezellige “Goedemorgen” maakt me weer een beetje vrolijk, eigenlijk moet ik er gewoon voor gaan! Het zal allemaal vast goed komen. De assembly start weer, alle kinderen komen rustig en stil aanlopen om naar het verhaal te luisteren van ms. Fernando. Het gaat over “Friendship”, nou ik heb me al een aantal keren bedacht, dat ik deze twee weken een goede vriendin erbij heb! Terwijl ik sta te luisteren, wordt er op mijn rug geklopt. “You have to miss your friend right now, so I come to you to say hello.” Zo lief! Ze had me zien lopen, in mijn eentje en daarom kwam ze eventjes naar me toe.

Nu even afstand nemen van die rare kriebel. Ik ga naar grade 2 dit keer, weer wat oudere kinderen. In deze klas zitten heel veel speciale kinderen en dus zijn er ook veel meer leerkrachten te vinden in deze klas. Eén van de speciale jongens, zit vlakbij mij, ik probeer hem aan te sporen om te gaan rekenen. Elke keer na twee minuten kijk ik op zijn blaadje, hij snapt wat ik wil, gewoon blijven werken. Op een gegeven moment komt er een meisje uit de klas hem helpen. Wat mooi om te zien, dat ze zich over hem ontfermen wil! Ik kom erachter dat de leerkracht absent is, na rekenen doen de kinderen niks. Ze moeten wachten op een juf die een toets komt afnemen voor godsdienst. Ook dat loopt wat uit, dus vraag ik of ik wat mag doen met de kinderen. Gelijk enthousiast. Ik leer weer “Lees je Bijbel, bid elke dag” aan. Aan het einde van mijn verblijf hier, kent iedereen dit lied in het Nederlands ;-)

Daarna krijgen ze de toets. Naar mijn mening een leuke, gevarieerde toets. Soms schrijven, soms tekenen, soms combineren enzovoorts. Ik zit achterin om de juf te observeren. Een leerkracht, speciaal voor een speciaal kind, zit naast me en vraagt om wat foto’s van thuis. Ze vindt het helemaal geweldig om te zien waar ik woon, wat er typisch Nederlands is. Daarna zit ze met haar telefoon en ik maar denken: wat ongeïnteresseerd! Maar wat blijkt, ze zit mijn stem te luisteren. Ze heeft het lied opgenomen, dus elke keer hoor ik héél zachtjes mijn stem. Hoe grappig is dat!

Hupsakee, naar huis! Om half 1 is de dag afgelopen voor Grade 2, dus loop ik weer naar huis. En met dat ik naar huis komt, speelt de kriebel alweer op. Ik kan er niks aan doen.

Kavitha komt speciaal naar ons huis toe om gedag te zeggen, ze heeft zelfs kleine presentjes meegenomen. En… “Als je je alleen voelt, dan moet je me echt appen hoor!” Ze is zo lief! “Bye Joke!”

Nog 5 minuten, dan komt de taxi. Joke doet nog snel de laatste dingen in de koffer, gaat naar de WC en dan gaan we naar beneden. We lopen naar beneden, zij in haar winterkleding en ik in m’n zomerse kledij. Dan nemen we afscheid met een knuffel en drie zoenen. Ik met tranen, Joke al lachend. Zo heeft iedereen een andere manier van afscheid nemen.

Voor Joke:

Wat de toekomst brengen moge, mij geleid’ des Heeren hand! Ik hoop dat je geleid mag worden door de lucht, dat je gespaard mag blijven en dat je morgen veilig thuis mag komen!

Papa en mama, broers en zussen, ik mis jullie op zo’n dag best wel! Jullie weten ook hoe goed ik ben in afscheid nemen…

Wat ik nog meer wil delen:

- De WiFi verbinding wordt wat slechter, helaas. Vanochtend was het wel weer wat beter, dus we blijven hopen dat we lekker kunnen doorgaan met contacten. En anders wordt het veel skypen, mailen en niet mijn telefoon gebruiken, maar een dongel.

- Ik word overal uitgenodigd om eens langs te komen tijdens de vakantie, ik krijg het nog druk!

- De leerkrachten zijn heel aardig voor me, ze komen van alles vragen als ik in hun klas ben. We lachen ook veel af, wat ik natuurlijk heel fijn vindt.

- Schouders recht, borst vooruit, ik ga ervoor! Ik heb een ontzettend goede start gehad, nu kan ik gewoon rustig verder en me helemaal focussen op mijn onderzoek!

- Super bedankt ook voor alle leuke, lieve reacties, ik waardeer dat echt enorm!

Reacties

Reacties

Willemijn

Leuk Jeanine om zo je belevenissen te lezen en te zien waar je allemaal mee bezig bent!
En grappig dat je ook hier 'Lees je Bijbel' hebt aangeleerd aan de kinderen. Misschien dat je het op de muur kunt schilderen zodat ze het kunnen onthouden! (Hihi ;))

Veel succes daar en probeer vooral te genieten!

anja de jong

ik vind je zóóóóó DAPPER !
en ik geniet van je verhalen
#als-je-DAT-maar-weet !

G.h.j.roestenburg@kliksafe.nl

Aan alles komt een einde, Nien!
Weet dat we aan je denken en voor je bidden.
Mooi verhaal: iedereen is uniek!

Agnes

Ha Jeanine,

Heerlijk om mee te leven! Wat zou ik graag even om het hoekje willen kijken. Heel bijzonder om mee te maken! Sterkte nu je zonder Joke bent! Maar dat komt ook wel goed denk ik!
Liefs vanuit de vlietstraat!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!