JeanineinSriLanka.reismee.nl

Griezels

Misschien wel weer vlug om nu alweer een blog te schrijven, maar vandaag was zo leuk, dat ik het even wil delen!

Trrrrriing, Trrrrriing! Pfoe, is het nu al weer licht? Dat was even net wat te vlug eigenlijk. Maar goed, ik ga maar gewoon uit bed. Er wordt weer op de deur geklopt, ik weet al wat het is, de man van het huis komt wat brengen van de bakker! Heerlijk, een chocolademuffin. Van dat afvallen komt echt niks terecht…

Elke dag vraag ik me weer af, wat zal ik nu eens aantrekken. Ik doe mijn koffer open en dan… bahbahbah! Een kakkerlak rent onder mijn koffer vandaan. En niet alleen de kakkerlak gaat rennen, maar ik ren ook heel hard weg, naar een hogere plek: mijn bed. Oeh, met dat ik het schrijf krijg ik weer kromme tenen. Bibbers, wat moet ik doen? Dan maar even een gymnastische oefening op mijn buik, om te zien waar dat beest is gebleven. Vanuit het bed kijk ik onder het bed, dáár zit hij. Althans hij ligt op de grond. Oké ik besef me, ik moet niet zo benauwd doen, maar ik heb echt zo geen band met zulke dieren. Ik ga wel eerst naar de badkamer, maar prompt ligt daar ook zo’n beest op z’n rug.

Dan maar naar de mevrouw van het gasthuis. “Can you please help me?” En volgens mij ziet ze aan mijn verwrongen gezicht dat er iets is ;) Ze weet al hoe het komt. Met de schoonmaak van mijn kamer hebben ze iets in mijn kamer gespoten om ze dood te maken. Dan komen ze dus eerst even tot leven en vervolgens gaan ze dood. Ook zij ruimt ze liever niet op, dus komt er een lief vrouwtje, de dienstmaagd om mij te verlossen van deze beesten.

Oh ja, er was ook nog een ontbijtje voor me, iets met rijst in kokosmelk en met sambal. Ik besluit om dat maar met de lunch te doen. Eerst maar eens naar school lopen. Het is ongeveer tien minuutjes lopen en op straat zie je toch de leukste dingen. De broodkar met Für Elise komt weer langs (zie filmpje), een man maait het gras met een soort hockeystick, een hoop dure auto’s: Porsche, Audi A6, Toyota Prius (PAP!!) en toeterende mensen komen langs. Al lopend glibbert mijn bril alweer naar beneden en is er van mijn lekkere luchtje niks meer te ruiken, het is nu al warm eigenlijk.

Op school aangekomen zie ik geen enkele leerkracht, alleen maar kinderen. Ik wil even de spullen pakken voor mijn les, maar om nu zelf in de kast te graaien is ook zo wat. Ondertussen is het al 8.10 uur, dat betekent dat de assembly al lang en breed had moeten beginnen. Eén van de kinderen geeft mij wat kralen en zelfgemaakte kralen, speciaal voor mij. Ik neem dat aan, maar ik vind het wel een soort lastig, ze hebben al zo weinig. Eindelijk rinkelt de bel, al de juffen en meesters komen uit een lokaal, ze hadden een gebedsbijeenkomst, alleen ik wist dat niet! Na de opening gaan we naar de klas, ik kan gelijk beginnen met mijn les in groep 3. Mijn kleine laptopje gebruik ik voor de PowerPoint, maar dat is lang niet zo goed zichtbaar, dus eerst de klas maar eens reorganiseren. Iedereen zit heerlijk te luisteren naar de verhalen over de sneeuw in Nederland. Hoewel hier het zweet overal zit, praat ik met plezier over deze tijd van het jaar. Wat hebben de mensen allemaal wel niet aan als het koud is? Hier en daar wat interactie. Dan beginnen met de les, stap bij stap en iedereen kan lekker mee doen! Heerlijk, ze zijn zo creatief! “Ms DJenien, can I make my own hat?” “Ms Djenien, do you like my painting?” Ms Djenien can I make your hair?” Oh, ze zijn zo schattig! “Goodmorning ms Djenien, thank you ms Djenien!”

En zie de foto’s voor het resultaat! Iedereen wil het meenemen naar huis, maar ik vraag aan de juf of het ook opgehangen mag worden, nou de kinderen werden dolenthousiast! Want dát was nog veel leuker! De shadowteacher helpt mij met ophangen en zo hebben we een gesprekje over mijn verblijf. Ik mag gerust eens aankloppen, want ook zij heeft vrij en dan kunnen we misschien wat gaan doen. Zie je, ik ben niet alleen!

Het is pauze, dus eten de kinderen hun snack, wat in onze ogen echt een diner is. Daarna gaan we lekker naar buiten en spelen we met de bal. Ze komen steeds losser! Ik maak nog even een blunder door een jongen een meisje te noemen, sorry, ik kan ze soms niet onderscheiden.

Dan komt er een juf met een andere juf naar mij toe. Gisteren vertelde de dame dat ze een neef in Den Haag heeft wonen en dat ze weet dat wij super lekkere koekies hebben. Dit is voor jou, ik krijg een tasje met een stuk of 10 cookies, gekocht door de jongere dame. Dat is toch leuk! Tijdens het knutselen, worden de kinderen gewogen, dan komt de vraag of ik ook nog wil proberen. Nou, sorry! Ik denk dat ik dat nog niet aandurf ;)

Ik moet zeggen dat het heel goed gaat, zo alleen ben ik niet! In het gasthuis zijn meer mensen, dus ik hoor lekker veel geklets. Daarnaast is het ook geweldig om op straat te lopen tussen de lachende schoollui, want die heb je hier heel veel! Iedereen heeft een soort respect voor me, ze zeggen gedag, ze toeteren, ze doen wat ze leuk vinden! Ik kan alleen maar zeggen, dat het zo ontzettend fijn is en dat ik daar enorm dankbaar voor ben. Ook op afstand heb ik geprobeerd mee te leven met thuis. Gert Jan is geopereerd en het mocht goedgaan! Ook de vader van een vriendin mocht weer wakker worden, na een langdurige operatie! Wat is de Heere dan goed hè! Het simpele kindervers komt vaak genoeg in mij op, want dát Hij schenkt is zo ontzettend duidelijk!

“Opent uwen mond,

Eist van Mij vrijmoedig,

Op Mijn trouw verbond,

Al wat u ontbreekt,

Schenk Ik zo gij het smeekt,

Mild en overvloedig!”

Een warme en plakkerige groet,

van mij!

Reacties

Reacties

Petrine

Wat kun jij geweldig schrijven. Ik heb weer enorm genoten!!
Op bergen en in dalen, ja overal is God..
Groetjes Petrine

Jan Jaap en Anke

Geweldig jeanin!

We lezen het met plezier, en zijn blij dat je het naar je zin hebt.
Heel veel succes en plezier in Sri Lanka.

Ennee...... Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben hoor met die kakkerlakken en waarschijnlijk was er dan ook nog een gilletje te horen hahahha.. Dan stelde die vliegjes in Spanje niks voor ;)


Lieve groet

JJ en Anke

opa klaaaaaaaaaaaas

het is geweldig al die verhalen van jou, maar die kakkerlakken moet je gewoon zout op der staart smeren dan ken je ze gewoon pakken. een klein beetje opbakken en smullen maar ,dat vertelde oma, of het waar is weet ik niet , proberen mar

Joke

Oehhh jeanien, die kakkerlakken hebben vast gewacht met tevoorschijn komen totdat ik weg was....griezel! :)
Wat ontzettend leuk om te lezen dat het zo goed gaat op school! Leuk dat ze vragen of je met hen tijd wil doorbrengen. Doe Kolonie maar de groeten van me:)
Het geluid van fur elise zal je nog gaan missen in nederland, aangezien die in Sri Lanka dient als vroege wekker:)
Enne is het nog gelukt met de kleding voorschriften? Haha
Liefs Joke

Pa

Het is weer erg mooi allemaal.
Je filmpje ook. Geweldig zeg: praten over sneeuw terwijl daar wellicht nooit een vlok valt.
Straks willen ze allemaal met je mee.

ma

Ha Nien,

Geweldig om te lezen, te horen en te bekijken. Ik ben toch wel benieuwd of je ook nog een keer een varaan onder je bed vindt:).
Ik zou zo graag eens even bij je willen kijken. Lesgeven aan deze kinderen, wat een genot. Lukt het met de Bijbelverhalen in het Engels?
Enne volg de raad van opa Klaas en oma Jannie maar op...
Liefs ma

ma

He nou was pa toch nog eerder dan ik met reageren:)

Rick en Pethra

Wauwie Nien, je hebt echt schrijftalent!
Brr.. Jij liever dan ik met die kakkerlakken!
Het lesgeven is vooral improviseren zo te lezen, helemaal jouw ding! :) Leuk leuk leuk!

Succes en sterkte nog! We denken aan jee!

Liefs,
ons!

Marieke

Haha, Jeanien, je kan heerlijk vertellen;-). Bewaar anders zo'n kakkerlak in een doosje als aandenken, volgens mij zijn die hier niet!!!
Fijn dat je er van kan genieten daar!!!

tante an

Ha djenien,

wat een leuk verhaal weer. AnneLise zag de video,en zei vol verbazing dat ze daar maar zo door de klas lopen en praten....Arme juf. Ze vind het leuk dat je maar eens in Andel op school komt vertellen hoe het in Sri Lanka er aan toe gaat!Dus bij dezen............groeten van ons

Leonard en Elise

Heerlijk Jeanien om al je verhalen te lezen!

Het schijnt dat je ook weleens insecten eet in je slaap he.. ;)
Geniet van alles!

Tot over een paar weekjes!
LE

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!