JeanineinSriLanka.reismee.nl

Net eventjes wat anders

De laatste dagen voor de vakantie gaan heel anders dan in Nederland. Ik verheug me erop om weer naar school te gaan! Elke dag weer zoveel te beleven, zoveel kinderen die je even speciaal gedag komen zeggen. Na volgende week moet ik het vier weken zonder doen..

Maandag en dinsdag ben ik in Grade 3, een behoorlijk aanwezige groep, met een al wat oudere dame voor de klas. Het duurt altijd even voordat deze mevrouw in haar klas is, het is ook allemaal niet zo makkelijk voor d’r. Ik ben al lang en breed in de klas en heb me voorgesteld aan de kinderen. Deze dagen krijgen de kinderen geen les, want de toetsen zijn voorbij. Toch moeten ze van iedere juf wel komen, anders kan je niet van die mooie Kerstdecoratiedingen maken. Ik zit me een beetje te verbazen, de juf schrijft haar rapporten, andere juffen komen in- en uitlopen. De kinderen doen niets of doen een spelletje en het volume gaat steeds verder omhoog. Ik besluit om maar een korte presentatie te houden over Nederland. Eén en al oor zijn ze! Een Nederlands liedje en wat Nederlandse woorden vallen heel goed in de smaak. Daarna maar naar buiten om de energie even weg te werken, dus gaan we lekker naar het veld doen we tikkertje met de bal, slingertikkertje en Annamaria Koekoek doet het ook goed. Heerlijk! Dan worden we allemaal weer naar binnen geroepen, want.. er loopt een moederhond rond, die het leuk vindt om met kinderen te spelen. Dit gaat alleen niet zo zachtzinnig, dus moeten we naar binnen voor die een van ons te pakken krijgt. Na een poosje niks, worden we in de bus gezet om te gaan oefenen in de kerk voor de kerstdienst. Kinderen zingen volop mee, de juf gaat niet mee, dus moet ik kijken of ik ze bezig kan houden. Haha, soms best grappig, je hoeft maar even je donkere gezicht op te zetten (booskijkend) dan worden ze al stil. Na deze dag word ik honderd keer bedankt en er wordt gezegd: God bless you, God bless you! Deze oudere juf vond het allemaal maar prachtig hoe ik de kinderen bezig hield en was me vooral heel dankbaar.

Voor de vakantie wil ik ook nog even naar Grade 4, wat heerlijk. Ook zij luisteren ademloos naar de Nederlandse presentatie, de Nederlandse zinnen en ze genieten vooral van het spel: Party en Co. Ze worden dolenthousiast van alles. Het is grappig om te zien dat ze zo bezig zijn met dit soort dingen, je bent het helemaal. Donderdag vertel ik weer een Bijbelverhaal over het volmaakte gebed, waarna ze een mooie plaat maken van de Lords prayer. Sommigen zijn daar lekker lang mee bezig, anderen zijn daar wat korter mee bezig, maar het volume blijft laag. Er komt zelfs een juf binnen om te vragen of ik nu wat aan doen ben of niet, ze zijn zo stil! Dat is toch best een compliment.

Vrijdag is de bazaar. Wat een speciale gelegenheid! Iedereen is druk in de weer om dingen te verkopen. Een beetje Koninginnedag gevoel krijg ik hiervan. Echt leuk! De kleuters mogen daar niet echt bij zijn, dus word ik voor die klas gezet zodat ms. Sheranti kan helpen. Heerlijk om te doen, maar wat een herrie geven die oudere kinderen. Ik kom er nauwelijks overheen. Het is niet heel bevorderlijk voor de concentratie zullen we maar zeggen. Toch probeer ik eerst met ze te zingen, om vervolgens het Bijbelverhaal te vertellen van Maria en Jozef op weg naar Bethlehem. We doen wat rekenen, een beetje letters oefenen en we maken een kerstkaart. Maar dat wordt ook wat moeilijker, want er zijn geen kleurpotloden meer… Tsja, dat heb je als je alle kasten al vroeg leegruimt enzovoorts. Ach met grijs is het ook best leuk!

Toch voel ik me deze dag niet helemaal topfit. Ik heb een beetje last van moeheid, slappe benen en gewoon een beetje druilerig ofzo. Ik vraag toch maar of ik even wat eerder naar huis mag. Tuurlijk, neem een lekker bad en duik je bed in, was het advies van de directrice. Nou ja, zo erg is het ook niet. Het zal wel iets te maken hebben met een gevoel van binnen wat even een beetje naar is. Dan maar lekker aan mijn scriptie, met degelijke psalmen aan, wat best goed doet!

Ach ik moet daar ook niet zoveel in blijven hangen want deze week heb ik weer allerlei leuke dingen meegemaakt:

- Maandagavond had ik een leuk gesprekje met een jongen van de UK die hier ook in het guesthouse sliep. Ik heb denk ik om de twee zinnen gevraagd wat hij nu precies zei, want het accentje is anders en sommige woorden ken ik gewoon echt niet! Dit is wel echt leuk aan reizen, iedereen die hier is, maakt wel even een praatje. Je kan allebei gewoon wel wat vertellen over waar je vandaan komt, wat je doel is enzovoort.

- Ik word gevraagd om te helpen met de kerstversiering voor de verkoping in het Guesthouse. We hebben veel lol tijdens het maken, want we weten allebei niet hoe het moet. Uiteindelijk zijn de bollen heel leuk geworden. Als de vrouw des huizes weg is, heb ik een gesprek met de oude moeder. Ze zit vanwege een gebroken been bij haar dochter in huis. Ze vertelt heel open over het overlijden van haar man in de afgelopen maand, over arranged marriages, over een film enzovoorts.

- Woensdagavond ga ik gezellig met Kavitha wat drinken en kletsen over de vakantieplannen die we hebben. Echt super, ze heeft een hele lijst gemaakt met huizen en plekken waar we heen kunnen. Daarnaast liggen we helemaal dubbel om een jongen die in het restaurant werkt, maar die waarschijnlijk ergens in het buitenland heeft gestudeerd en dus die gewoontes heeft overgenomen. Lekker overdreven aardig, zullen we het maar noemen.

- Na de gezelligheid met Kavitha, kom ik thuis en word ik in een stoel geduwd. Want de film waarover de oude vrouw heeft verteld staat weer aan en ik moet hem echt zien! Nou heerlijk, het is een heftige film, maar wel echt interessant! Over een ziek meisje, met een heel verhaal eromheen.

- Donderdagavond word ik opgehaald om 6 uur, rond 6 uur dat is beter gezegd, want het werd 7 uur. Een juf heeft me uitgenodigd om lekker een citytrip te doen. We gaan met de auto gewoon wat rijden, wat soms wel behoorlijk eng is hoor. Soms door rood, soms gewoon stilstaan om met verbazing naar de gedecoreerde tuinen of hotels te kijken (wat dan een hoop getoeter oplevert) en uiteindelijk krijg ik typisch Sri Lankaans eten. Het was echt lekker. De juf was een beetje bezorgd of ik het wel lekker vond en of ik geen buikproblemen had gekregen, gelukkig niet!

- Ik heb in de afgelopen dagen nog nooit zoveel mijn handtekening gezet. Er is een jaarboek te koop met allerlei foto’s van het afgelopen jaar, gemaakt door de leerlingen. (Ik heb er ook een bemachtigd) De laatste pagina’s zijn voor het signeren van deze boeken en een Nederlandse handtekening, wie wil dat nu niet? ;)

- Oh ja, echt als laatste dingetje… De kerstdienst gaat volledig in stijl. Iedere dame gaat in een Saree. Hmm… daar sta ik dan. Wat moet ik dan aan? Nou er komen er heel wat vragen of ik er ook een aantrek. Nou vertel me maar waar ik het kan kopen dan! Oh, al niet meer nodig. “Ik geef je er eentje, welke kleur vind je mooi?” Dus ik krijg een mooie rode saree met kerstboompjes erop. Alleen een klein dingetje, je ziet een gedeelte van je buik… daar ben ik natuurlijk heel trots op, maar ach het is een hele ervaring om zo’n ding aan te hebben denk ik! Echt leuk dat ze dat aanbieden hoor, ik waardeer dat enorm. Benieuwd naar wat een saree is? Kijk even op Google!

Nou dat was het wel weer..

Geniet van de vorst en het prachtige weer! Ik zie foto’s langskomen, waar ik enorm blij van word!

Tot snel weer!

Reacties

Reacties

Petrine

Klinkt weer leuk en gezellig met af en toe een heel klein beetje heimwee, maar dat is logisch toch. Het is super gaaf dat je dit allemaal in je eentje doet en in afhankelijkheid van de Heere natuurlijk! Daar getuig je ook steeds van en dat staat ook bovenaan je blog! Mooi om steeds op terug te zien!
Ik ben wel benieuwd naar een foto van jou in je geleende Saree. Heb ik die gemist of staat die niet op dit blog?
Veel succes met alles en geniet er van! Voor je het weet is het voorbij en moet je het doen met dierbare herinneringen. Tenzij er een Sri Lankaan aan de haak blijft hangen ;-)

Joke

Hoihoiii, zo te lezen vermaak je je daar wel.
Wat grappig dat ze dus nog steeds die loze momenten hebben en dat ze dat zelf ales leerkracht heel normaal vinden. Leuk dat jij dat dan gewoon 'zonder voorbereiding' oppakt.
Ik ben heel benieuwd naar het kerstfeest en hoe de Saree staat. Haha je moet er toch echt aan geloven:Proost
Nou succes weer jeanin!????

Joke

Oeps vraagtekens gingen perongeluk. Had hem al weg voor dat ik het zag:)

Jorrit en Marieke

nou, dat klinkt weer als een veelbewogen, enerverende en mooie week in het verre Sri Lanka! We gaan nu even kijken hoe zo'n saree eruit ziet...

Wieehoe!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!